Wat is een rollerbrake?
- Geplaatst op
- 0
Het aanbod qua fietsen is overweldigend groot. Niet alleen qua modellen, merken of kleuren, maar ook de specificaties spelen een grote rol. Lijken twee fietsen heel erg op elkaar, is het bijvoorbeeld de rem die het verschil maakt. Sommige specificaties zijn zo belangrijk of verschillen dusdanig van kwaliteit, dat ze een grote invloed hebben op de prijs van de fiets. Wat voor veel mensen een belangrijk onderdeel van de fiets is, zijn de remmen. Sommige zweren bij een handrem, maar andere hebben liever een terugtraprem. Een terugtrap rem is dan ook simpel en vaak de meest voordelige optie. Als u de trappers terugtrapt, zorgt de ketting op het achterste tandwiel er voor dat het achterwiel tot stilstand komt. Echter bestaat er ook een type rem genaamd de Rollerbrake. Rollerbrakes zijn een type trommelrem die vaak voorkomen op de fietsen in een wat hoger prijsklassement. Omdat deze rem iets ingewikkelder in elkaar zit, leggen wij u graag haarfijn uit hoe het werkt!
De voordelen van een Rollerbrake
Een Rollerbrake is over het algemeen te vinden op fietsen van goede kwaliteit en een wat hogere aanschafprijs. Het is dan ook niet gek dat de rollerbrake een aantal voordelen met zich meebrengt ten opzichte van andere remsystemen. Een Rollerbrake is erg onderhoudsvriendelijk en hoeven alleen af en toe gesmeerd te worden. Dat kan je prima zelf doen! Ook zijn ze makkelijk af te stellen wanneer nodig. Je hoeft ze alleen maar aan te draaien. Bij een velg rem (v-Brake), moet je ook zorgen dat beide blokjes goed aansluiten op de velg. Plus ze mogen er ook niet te dicht op staan, veel meer gedoe dus! Een Rollerbrake remt ook nog eens beter in de regen of andere slechte weersomstandigheden. Dit komt omdat de remwerking op de as van het wiel plaatsvindt en niet op bijvoorbeeld de velg. Zo weet je zeker dat je altijd veilig tot stilstand kan komen!
Waar zit de rollerbrake?
In een oogopslag lijkt een fiets met rollerbrake gewoon op een fiets met handremmen. Echter een oplettend oog zal al snel het verschil zien tussen bijvoorbeeld een V-brake en een Rollerbrake. De Rollerbrakes zijn wel gewoon te bedienen met een handremhandvat. Niet elke fiets hoeft op beide wielen dezelfde soort rem te hebben. Een combinatie tussen bijvoorbeeld een rollerbrake op het voorwiel en terugtraprem op het achterwiel is ook mogelijk. Bij de as van het wiel is duidelijke te zien dat er een Rollerbrake op zit. Dit is een ronde schijf met een remkabel er aan zoals op de afbeelding hieronder.
Hoe werkt een Rollerbrake?
Wanneer u het handvat van de handrem indrukt, wordt er in de rollerbrake een gekarteld wiel gedraaid. Tussen deze kartels zitten metalen schijfjes, genaamd de rollers. Hiervan is dan ook de naam van dit type rem afgeleid. Doordat het wiel een stukje draait duwen de kartels deze rollers naar buiten. Aan de buitenkant van dit onderdeel duwen de rollers tegen een remschoen aan. Hierdoor drukt de remschoen tegen het remoppervlak aan waardoor er weerstand en dus remkracht ontstaat. Omdat hierbij ook warmte vrijkomt door de wrijving, is er een koelschijf die de warmte afvoert. Op steile hellingen met snelheden boven de 50 km/h worden rollerbrakes afgeraden. Ze kunnen dan namelijk oververhit raken en minder goed werken.
We hopen dat we bij deze goed hebben kunnen uitleggen wat een rollerbrake nou precies is. Heb je toch nog een vraag of kunnen we je ergens anders bij van dienst zijn? Neem dan zeker contact op met onze klantenservice. We helpen graag!
Reacties
Wees de eerste om te reageren...