Handleidingen en montage

Handleidingen & Montage

We snappen dat het monteren van een fiets niet voor iedereen kinderspel is. Vandaar dat we een handig overzicht van alle instructie video's en handleidingen hebben gemaakt. Zo weet je zeker dat je alle stappen van het monteren goed doorloopt!

Bijna al onze fietsen worden in doos bij u thuis geleverd. Dit betekent dat 85% is afgemonteerd en dat u het laatste stukje montage zelf kunt uitvoeren. Onze ervaring leert dat veel mannen en vrouwen hier handig genoeg voor zijn. Montage set nodig? Alle gereedschap die u nodig heeft voor het monteren van een fiets in doos!

Waar moet je extra rekening mee houden wanneer je er voor kiest een fiets in doos aan te schaffen?

Wanneer je een fiets in doos besteld is ca. 85%* voor gemonteerd in de fabriek. Let hierbij op dat je bij het monteren van de fiets ook de reeds gemonteerde onderdelen moet controleren op montage. Controleer bij alle bouten, schroeven en moeren of deze stevig aangedraaid zijn. 

Bij het monteren en afstellen van beide banden is het belangrijk om de spaakspanning te controleren. Een goede spaakspanning draagt bij aan het voorkomen van een slag in het wiel. Wij adviseren je spaakspanning te laten controleren door je fietsenmaker. Wij geven bij een fiets besteld in doos geen garantie wanneer er een slag in het wiel zit.

Het afstellen van de remmen en versnellingen is een nauwkeurige klus. Je kan dit door de instructies te volgen zelf doen of ervoor kiezen je fietsenmaker dit te laten uitvoeren. Wij adviseren als je er voor kiest om zelf je remmen en versnellingen af te stellen dit te laten controleren door je fietsenmaker. Zo weet je zeker dat de remmen en versnellingen juist zijn afgesteld. Uiteraard heb je ook op deze onderdelen 1 jaar fabrieksgarantie.

Mankementen veroorzaakt door montage of afstelfouten vallen buiten de garantie. 

LET OP:  Om de garantie op je fiets te behouden adviseren we je om na 3 maanden na ontvangst van je fiets deze voorzien van een eerste servicebeurt. Om aanspraak te maken op de garantie moet je een bewijs van onderhoud kunnen overhandigen (factuur, werkbon). Wij adviseren je dringend om je fiets jaarlijks te voorzien van een uitgebreide onderhoudsbeurt.

* De nog te monteren onderdelen verschillen per model.

Te monteren losse onderdelen:
- Stuur
- Pedalen
- Zadel
- Zadel pen
- Spatbord voor
- Voorwiel
- Remkabel kabel voorrem
- Remblokken ( indien aanwezig)
- Verlichting voor en achter
- Versnelling afstellen
- Banden op pompen
- Voordrager ( bij Transportfietsen)
- Fiets standaard (op de meeste fietsen voorgemonteerd)

Ook de reeds gemonteerde onderdelen moeten nagelopen en waar nodig bijgesteld of afgesteld worden:

-Na kijken of het achterwiel goed gemonteerd is en niet aanloopt ( tegen spatbord of jasbeschermers)
-Ketting nakijken of het niet aanloopt tegen het kettingkast
-Ketting spanning ( komt voor dat ze te strak of te los zitten.)
-Standaard goed vastzetten.
-Aschroeven achterwiel goed aandraaien
-Controleren voor eventuele slagen in voor en achterwiel.

 

LET OP: Het afmonteren van een fiets vereist enige kennis. Indien je ervoor kiest om jouw fiets zelf af te monteren, vallen gebreken als gevolg van montagefouten niet binnen de garantie. De garantie beperkt zich dan tot fabricagefouten van onderdelen. Lees hier meer over bij onze garantie voorwaarden.

Rijklare levering

Wenst u uw nieuwe fiets rijklaar? Dat kan! De levertijd bedraagt maximaal 5-10 werkdagen en de kosten hiervoor bedragen €80 exclusief verzendkosten.

Uw fiets is voor 98% in elkaar gezet en afgesteld. Om transportschade te voorkomen worden onderdelen als pedalen en stuur (overige 2 %) op het laatste moment gemonteerd en afgesteld door de chauffeur van Post NL. Een deel van het bedrag wat u betaald om de fiets rijklaar te ontvangen is voor de TOP service die Post NL aanbied. Het is erg belangrijk dat de bezorger dit uitvoert anders bestaat er het risico dat uw fiets niet gereed is voor gebruik.

Mocht het toch om welke reden dan ook gebeuren dat de TOP service niet word uitgevoerd, neem dan direct contact op met POST NL zodat er toch een afspraak ingepland kan worden met desbetreffende bezorger om de TOP service uit te laten voeren. Wij adviseren dit niet zelf te doen omdat u al betaald heeft voor de service en voor het behoud van uw garantie. Komt u er met Post NL niet uit neem dan contact op met onze klantenservice zodat wij kunnen kijken wat we verder voor u kunnen doen.

LET OP: om transportschade te voorkomen wordt de voordrager + voorlamp van een transportfiets apart geleverd. Deze zal je zelf nog moeten monteren. (Los bestelde accessoires zoals kinderzitjes worden ook niet vooraf gemonteerd.)